• جمبوجت چین
  • اصطلاحات مهم جهت تجارت بین المللی صادرات و واردات
اصطلاحات مهم جهت تجارت بین المللی صادرات و واردات
توسط سمیرا یگانه
23 تیر 1401
زمان خواندن مقاله
خواندن این مقاله 5 دقیقه زمان می گیرد!

اصطلاحات مهم جهت تجارت بین المللی صادرات و واردات

آشنایی با روش‌های حمل بین‌المللی در صادرات و واردات و مزایا و معایب آن

اصطلاحات مهم تجارت بسیار نقش اساسی در رشد و توسعه شما دارد.

پس از گذر از دوران خرید و فروش سنتی، افراد برای رفع نیازهای خود و مبادله کالاهای مختلف در سراسر جهان نیاز به راه حلی اساسی داشتند، به همین واسطه تجارت بین‌الملل مطرح شد.

با راه‌اندازی تجارت بین‌المللی امکان صادرات و واردات کالا فراهم شده و بازارها رونق فراوانی گرفته است.

اما عدم وجود یک سیستم یکپارچه و قوانین جامعی برای مدیریت حمل کالا بیش از پیش احساس می‌شد. با پیاده‌سازی این سیستم و پیشرفت روزافزون آن،‌ امروزه شرکت‌های مختلفی خدمات حمل بین‌المللی کالا را به بهترین نحو در تمام نقاط جهان انجام می‌دهند.

 

حمل و نقل بین‌المللی چیست؟

جابه‌جایی مسافر یا هر نوع کالا و محموله بین دو کشور را حمل و نقل بین‌المللی می‌گویند. این دو کشور می‌توانند بسیار از هم دور بوده یا مرزهای مشترک زمینی و دریایی داشته باشند.

مسیرهای مختلفی برای صادرات و واردات کالا وجود دارد که هر کدام از روش‌های حمل بین‌المللی با توجه به شرایط، هزینه، پشتیبانی و نوع کالا انتخاب می‌شود.

جمبوجت به شما کمک می کند کالای خریداری شده از تمام دنیا بخصوص چین را به ایران حمل کنید، فقط کافی هست با کارشناسان ما صحبت کنید یا در سایت جمبوجت ثبت سفارش کنید.

 

روش‌های حمل بین‌المللی

حمل و نقل جاده‌ای
معمولا بهترین و ایمن‌ترین راه حمل بین‌المللی کالا، حمل و نقل جاده‌ای است که در آن کمترین لرزش و آسیب به محموله وارد می‌شود. در این نوع حمل و نقل کالاها به وسیله کامیون‌ها و تریلی‌ها جابه‌جا می‌شوند.

حمل و نقل دریایی
اگر بین دو کشور ارتباط زمینی امکان‌پذیر نباشد و تنها مسیر دریایی وجود داشته باشد، بهترین راه استفاده از حمل و نقل دریایی است که به وسیله کشتی‌های بسیار بزرگ انجام می‌شود.

حمل و نقل هوایی
هنگامی که زمان برای صادرات و واردات کالاها مهم باشد پای حمل و نقل هوایی به میان می‌آید. در این نوع حمل و نقل که به وسیله‌ی هواپیماها انجام می‌شود کالاهای بهداشتی، اورژانسی و فاسدشدنی به سرعت منتقل می‌شوند.

حمل و نقل ریلی
این نوع حمل و نقل از بسیاری جهات شبیه به حمل و نقل جاده‌ای است با این تفاوت که مقرون‌ به‌صرفه‌ترین مسیر حمل و نقلی است و بین کشورهای دارای مرز ریلی مشترک استفاده می‌شود.

حمل و نقل مرکب
در این نوع حمل و نقل به صورت مشترک از چند مسیر استفاده خواهد شد، با توجه به مقصد و مسافت موجود ممکن است امکان استفاده از یک مسیر وجود نداشته باشد، به همین دلیل می‌توان از ترکیب چند مسیر استفاده کرد، برای نمونه می‌توان از مسیر حمل و نقل نظیر ریلی و جاده‌ای برای انتقال کالا استفاده کرد.

تمامی روش های فوق شامل خرید از همه جای دنیا نظیر خرید از علی بابا چین یا شرکت ها و کارخانه های چین نیز می شود.

 

شرایط حمل بین‌المللی کالا

برای استفاده از این بستر باید ابتدا از مسافت اطلاع داشته باشید. همیشه هزینه‌ی مسافت‌های طولانی از مسافت‌های کوتاه به‌صرفه‌تر محاسبه می‌شود. گاهی نیاز است کالا از چند نقطه و کشور عبور کند که نیاز است مسافت بین نقاط را نیز حساب کنید.

نوع وسیله‌های حمل کالا نیز بسیار متفاوتند، گاهی اوقات با توجه به نوع کالا و مقصد باید کِشنده‌های پرقدرت و قوی را انتخاب کنید، گاهی اوقات نیز انتخاب کشنده‌های معمولی ولی مناسب ترانزیت بین‌الملل بهترین بازدهی را برای شما خواهد داشت.

شرایط و قیمت‌های سوخت و حمل و نقل در هر کشوری با کشور دیگر نیز متفاوت است. اگر از شرکت‌های معتبر و باتجربه در روش‌های حمل بین‌المللی کالا کمک بگیرید بهترین و به‌صرفه‌ترین راه حل را در اختیار شما خواهند گذاشت.

اگر نیاز به حمل سریع بخصوص حمل از اروپا به ایران، از امارات به ایران و حمل و ترخیص از چین به ایران دارید مطمئن باشید جمبوجت به شما کمک خواهد کرد.

 

روش‌های حمل بین‌المللی در صادرات و واردات

مخفف های تجاری بین‌المللی یا اینکوترمز، مجموعه‌ای از عبارات تجاری است که توسط اتاق بازرگانی بین‌المللی در رابطه با قوانین تجاری بین کشورها و کاهش و حذف ابهامات زبان‌های گوناگون منتشر می‌شود.

این اصطلاحات که با حروف خاصی شناخته می‌شوند به شکلی گسترده در تراکنش‌ها و معاملات جهانی استفاده شده .

به کار بردن آن‌ها توسط نمایندگان تجاری، وکلا و دادگاه‌های بین‌المللی مورد تشویق قرار می‌گیرد.

به عبارتی دیگر فرآ گرفتن این موارد باعث شفافیت در مراودات و تعهد های آینه ای می شود.

 

معرفی انواع روش‌های حمل بین‌المللی کالا در صادرات

این روش‌ها به چهار دسته‌ی عمده تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

گروه C
در این گروه کالا در مبدا به خریدار تحویل داده شده و کرایه آن اخذ می‌شود
CFR (Cost and Freight یا سی.اف.آر): به معنی هزینه یا ارزش کالا و کرایه حمل تا کشور و شهر مقصد است، در این روش هزینه حمل با فروشنده بوده و هزینه بیمه با خریدار است و در حمل دریایی استفاده می‌شود.
CIF (Cost, Insurance and Freight یا سی.ای.اف): مخصوص حمل دریایی بوده و شامل ارزش، بیمه و کرایه حمل تا مقصد است.
CPT (Carriage Paid To یا سی.پی.تی): به معنی تحویل و پرداخت کرایه حمل در مقصد است. معمولا در مسیر حمل مرکب استفاده می‌شود ولی در حمل و نقل زمینی و هوایی نیز کاربرد دارد.
CIP (Carriage and Insurance Paid to یا سی.آی.پی): به معنی تحویل و پرداخت کرایه حمل و بیمه تا مقصد است که در مسیر حمل و نقل مرکب استفاده می‌شود.

گروه D
در این گروه کالا در مقصد تحویل داده می‌شود
DAF (Delivered At Frontier یا دی.ای.اف): تحویل در مرز (مرزی که تعیین شده است).
DES (Delivered Ex Ship یا دی.ای.اس): تحویل در عرشه کشتی مقصد
DEQ (Delivered Ex Quay یا دی.ای.کیو): تحویل در اسکله‌ مقصد
DDU (Delivered Duty Unpaid یا دی.دی.یو): بدون پرداخت حقوق و عوارض گمرکی در مقصد کالا تحویل داده می‌شود
DDP (Delivered Duty Paid یا دی.دی.پی): با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی در مقصد کالا تحویل داده می‌شود

گروه E
در این گروه کالا در مبدا یا نقطه‌ای که کالا ارسال شده تحویل داده می‌شود
EXW (Ex Works یا ای.ایکس.دابلیو): به معنی تحویل کالا در نقطه‌ی مبدا یا محل کار

گروه F
در این گروه کالا بدون پرداخت کرایه حمل در مبدأ به خریدار تحویل داده می‌شود
FCA (Free Carrier یا اف.سی.ای): در این روش کالا درون کامیون،‌ قطار یا هواپیما در مبدا تحویل داده می‌شود و هزینه حمل و نقل به عهده‌ی خریدار است.
FAS (Free Alongside Ship یا اف.ای.اس): در این روش کالا در بندر مبدا در کنار کشتی تحویل داده می‌شود و هزینه حمل و نقل و بیمه و بازرسی بر عهده‌ی خریدار است.
FOB (Free On Board یا اف.اُو.بی): در این روش وقتی کالا از نرده کشتی عبور داده شد ریسک فروشنده در همان مبدا پایان یافته و در عرشه کشتی کالا تحویل داده می‌شود. هزینه حمل و نقل آن نیز بر عهده خریدار می‌باشد.

با استفاده از قوانین اینکوترمز و روش‌های حمل بین‌المللی همواره می‌توان از بالاترین امنیت وکیفیت حمل و نقل و ترانزیت جهانی بهره‌مند شد.

اشتراک گذاری در :
نظرات کاربران